En bici pel Segrià

Introducció

5. ConreusLa Depressió Central catalana és una extensa plana descendent de nord est a sud oest, amb altituds que van des dels 800 o 1000 metres fins als 100, que quedaria limitada per les serralades Prepirinenques al nord i Montserrat a l’est. Aquesta gran plana, formada per successives serres de baixa altitud orientades d’est a oest, mor a la depressió de l’Ebre.

La seva suau geografia i el clima benigne han permès que les darreres dècades s’hagi convertit en el rebost de Catalunya. Els regadius han dibuixat un paisatge canviant, un trencaclosques de verds i grocs que se succeeixen amb un encant que només podem reconèixer quan ens hi aturem, quan el descobrim anant a peu o a cop de pedal.

Massa vegades el visitant poc acostumat a gaudir de paisatges d’horitzons amplis pot pensar que aquest entorn és àrid, inhòspit, poc donat a la descoberta. Però quan hom baixa al detall se n’adona que aquella terra és acollidora, de la que se’n té cura com si fos un jardí on, a més, la bicicleta és probablement el millor mitjà per descobrir-la.

La ruta que us proposem a continuació vol convidar-vos a deixar passar l’estona passejant per una part de la Depressió Central i més concretament per la seva comarca del Segrià. Una ruta circular, sense dificultats tècniques, que transita en tot moment per bons camins i amb petits repetxons que hi aporten un xic més d’al·licient des del punt de vista ciclista. El paisatge, sempre obert i d’amplis cels, ens permet conèixer de ben a prop la combinació de conreus de la comarca així com els canals que porten l’aigua que tanta vida els hi aporta. És així com darrere d’un camp de figueres s’hi amaga un de pomeres, i més enllà un d’ordi o de blat, i tot plegat per conformar una autèntica paleta de colors que retindreu en els vostres ulls.

Descripció de la ruta

Marquem el punt d’inici al petit poble de Vilanova de Segrià, a l’est de Rosselló i Alguaire i al nord de Benavent de Segrià. Ens situem al peu de l’església parroquial, d’estil romànic, i al costat del camp de futbol municipal, situat a tocar d’aquesta. Deixant el camp a la dreta i l’església a l’esquerra, iniciem la pedalada fins arribar al carrer Balmes on girem a la dreta prenent la carretera de la Portella. Sempre per asfalt, deixem un trencall a l’esquerra (0,42 km), passem la granja Isidre (1,3 km) i arribem a la carretera LP-9221 (2,03 km). Atravessem aquest vial per continuar recte per una pista que neix just al davant nostre.

3. El CorregóAviat passem a la dreta d’un fruiterar fns arribar a un gran plàtan (3 km) on el camí gira 90º a la dreta. Enllacem amb una pista més important (3,25 km) on seguim a l’esquerra fins arribar a la masia del Corregó (3,63 km) característica per contenir una petita ermita d’estil neoclàssic. Prenem el passeig emmarcat per plàtans i ascendim a la dreta d’una petita pineda. Quan el bosc s’acaba (3,92 km) girem a l’esquerra per una pista que guanya altitud i que ens permet bones vistes sobre l’entorn.

La pista convergeix amb un camí asfaltat (4,93 km) on girem a l’esquerre enfocant unes granges noves que passem al cap de 300 metres. Sempre pel camí principal passem una empresa de pedres (6,8 km) on descendim un curt tram fins arribar a les portes de la Portella (7,05 km). Atravessem la carretera i enfoquem el poble que hem de traspassar de cap a cap, sempre mantenint la direcció que portem. Com a referència sempre cal prendre la direcció d’Alguaire.

El carrer aviat ens porta a la pista asfaltada d’Alguaire on, després d’un fort revolt a l’esquerra, transitarem per entre fruiterars. Atenció a l’arribar al canal de Pinyana: cal prendre a l’esquerra el camí que va sempre en paral·lel a aquesta conducció (11,2 km). Sempre deixant successius camins a ambdós cantons i seguint la direcció de l’aigua, arribem a la carretera del poble de Vilanova de Segrià (15,6 km) que veiem a la nostra esquerra. Descendim suaument fins al poble i arribem al punt d’inici (16,4 km).

Aquesta ruta es pot resseguir tot l’any. Tenir cura, però, que a l’estiu cal evitar les hores de més insolació i protegir-se amb una gorra d’ampla visera a sota del casc.

6. Canal de Pinyana

Full de ruta

0 km. Església de Vilanova de Segrià.

1,3 km. Granja Isidre.

2,03 km. Carretera LP-9221 (2,03 km).

3,25 km. Girem a l’esquerra.

3,63 km. Masia del Corregó (3,63 km)

3,92 km. Girem a l’esquerra.

4,93 km. Camí asfaltat (4,93 km), girem a l’esquerre.

7,05 km. Atravessem la carretera i entrem a la Portella.

11,2 km. Canal de Pinyana.

15,6 km. Carretera de Vilanova de Segrià.

16,4 km. Punt d’inici.

Fitxa tècnica

Itinerari: Vilanova de Segrià – El Corregó – La Portella – Canal de Pinyana – Vilanova de Segrià

Quilòmetres: 16,4 km

Desnivell: 150 m

Durada: 1 h 30 min a 2 h

Sobre la BTT: 100% de l’itinerari

Inici i final: Vilanova de Segrià.

Mapa: Segrià, 33. Institut Cartogràfic de Catalunya. Escala 1:50 000.