El perquè de les matemàtiques manipulatives

Els processos d’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques sovint han estat una font d’estudi didàctic. Generalment hi ha la sensació que no és una matèria agradable i, tot i que els resultats a les proves PISA o les Proves de competències del Departament d’Ensenyament  no són desfavorables, alumnes i docents acostumen a estar d’acord que hi ha molt per millorar.

Tradicionalment el seu ensenyament ha estat a partir d’un model bastant abstracte i la repetició de problemes i/o bateries d’operacions. Aquesta manera de concebre-les i plantejar-ne la seva didàctica ha mostrat la seva cara menys significativa i allunyada de la realitat. És per aquest motiu que molts docents i experts s’han dedicat a investigar quines altres formes d’aprenentatge hi ha amb plantejaments més propers a la realitat de l’alumne.

A l’actualitat hi ha un ampli ventall de possibilitats i recursos matemàtics més propers a l’alumnat. Per un costat infinitat de recursos a la xarxa que possibiliten l’intercanvi d’experiències entre docents com l’Associació de Barcelona per a l’estudi i l’aprenentatge de les matemàtiques. Per altra banda hi ha infinitat de materials al mateix portal de la Xarxa Telemàtica Educativa de la Generalitat de Catalunya (XTEC), la Zona Clic o l’Edu365. Són pàgines molt atractives i senzilles d’utilitzar, de forma generalment autònoma, per l’alumne.

Treballar les matemàtiques a través de les TIC és una element important i motivador però se segueix mantenint un nivell d’abstracció encara alt. És per això que cal enfortir el treball realment manipulatiu de les matemàtiques. A la xarxa hi ha abundant bibliografia i material respecte el tema. Com a punt de partida es pot començar amb la pàgina de la Dra. Maria Antònia Canals i el Gabinet de Materials i de Recerca per la Matemàtica a l’Escola (GAMAR). La seva concepció sobre les matemàtiques manipulatives serà la que guiarà en gran mesura les aportacions que es facin en els següents articles d’aquest espai.

One Comment

  1. Anna Nolla

    Molt d’acord amb aquesta idea d’enfortir el coneixement matemàtic a través de materials manipulatius!!! Maria Montessori ja ho deia!!I Maria Antonia Canals coneix bé la pedagogia Montsessori. Sovint valorem poc la feina d’antics pedagogs, com si fossin obsoletes. Està ben pensat recuperar aquesta mirada per millorar el raonament matemàtic!!!!

Deixa un comentari