No tinc temps!!!

Aquestes són algunes de les expressions que més s’escolten darrerament:  No tinc temps! Em falta temps per fer tot el que he de fer ! Tinc tantes coses a fer que no tinc temps per mi!

Ens deixem portar per les urgències i no dediquem ni uns instants a reflexionar sobre  la quantitat de temps que tenim i en com l’invertim.  Estem segurs que la forma en que disposem del nostre temps és la millor i la més eficaç?  És primordial que economitzem al màxim el temps de que disposem si volem fer i gaudir de tot allò que ens agrada, però com es pot fer això que sembla tant complex?

Vet aquí alguns consells que ajudaran a reflexionar  a gestionant millor el nostre temps:

– Pensa en tu mateix/a, com ets i com actues habitualment: t’agrada tenir-ho tot planificat, improvises, ets impulsiu, ets tranquil, ets massa perfeccionista….  . Si el que fas ja et funciona, analitza-ho i mira només si ho pots millorar. Si no arribes a tot fes una llista i mira de canviar allò que et sigui possible. Planteja’t el que pots fer immediatament o necessites més temps.

– Pensa a curt i a llarg termini. Quan pensis en el teu temps pensa en el que fas cada dia però també en el que vols fer en endavant. Si no tenim una visió amplia de futur, el dia a dia se’ns menjarà el temps d’allò que és important per a nosaltres i els nostres. Podem pensar:

. A llarg termini. Pensa en el que t’agradaria fer o vols fer i pensa si tens uns objectius marcats. Si no els tens dibuixats, fes-ho i pensa en els beneficis que et pot comptar aconseguir-los, o no.  Posa’ls en un calendari i visualitza el temps que et pot suposar aconseguir-los (segons la teva manera de fer i ser).

. A curt termini: analitza el què fas cada dia, cada setmana, cada mes i mira quines d’aquestes accions no són estrictament necessàries, quines repeteixes cada dia i pots fer-les d’una altra manera mes rendible, quines les pots organitzar d’altres formes perquè no et robin tant de temps.

– Pensa en quines accions de les que fas són més importants i quines són irrellevants, prioritza les rellevants i digues NO a les que no ho són (o deixa-les per altes moments).

– Pensa tant en el teu temps professional com en el teu temps personal i d’oci.

– Fes-te una planificació viable i assumible (no sobre el que seria desitjable sinó sobre el que realment pots fer) amb tots els temps que acabem d’esmentar.

– Deixa’t espai per re-planificar i improvisar.

– Utilitza recordatoris com ara agendes, pòsits, o altres elements visuals si et costa recordar les qüestions més importants i et deixes arrossegar per les urgències o el que s’anomenen “lladres del temps” (mòbils, correus, situacions personals,…).

– Aprèn a prendre decisions si et costa dir no.

– Fes alguna proposa per a revisar aquesta planificació de forma més o menys sistemàtica.

Si ets capaç de seguir alguns d’aquests passos, ja sigui a nivell personal com a nivell professional, no resoldràs de manera immediata la pressió que et pot suposar no arribar a tot, però mica en mica et pot alleugerir i el que és més important. Fer-ho et pot permetre adquirir uns hàbit per organitzar-te de manera ben diferent i t’ajudarà a actuar coherentment i d’acord amb la teva voluntat deixant de ser presa del temps dels altres sense la teva voluntat.

One Comment

  1. Anna Nolla

    I tant!!! I el primer que cal per iniciar tot això és fer-nos conscients del present, de l’ara i aquí. Respirant, fent atenció al nostre cos i a la nostra ment. Decidint què volem fer i com i aleshores, actuant, amb cura, amb delicadesa, sintonitzant amb el que ens envolta i quan allò ja està fet, tancar i retirar-nos. Parar i seguir amb una nova acció en plena consciència del que anem fent a cada moment.

Deixa un comentari