Realització d’itineraris 2.0

A l’hora de treballar alguns continguts de coneixement del medi natural, social i cultural i de l’àrea de matemàtiques una possibilitat és utilitzar recursos que ens ofereix la xarxa com el wikiloc.

wikiloc

De l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural ens servirà per treballar la geografia i l’entorn proper i desenvolupar les habilitats i estratègies necessàries per utilitzar mapes, plànols o altres representacions de la realitat com les fotografies aèries. De l’àrea de matemàtiques desenvoluparem, sobretot, la competència de coneixement i interacció amb el món físic a l’hora d’analitzar la realitat més propera però també la competència de tractament de la informació i competència digital. A l’hora de treballar totes dues àrees el que pretenem és realitzar activitats que permetin situar a l’alumne en un context que els sigui rellevant i proper.

L’activitat proposada és utilitzar el creador d’itineraris del wikiloc  (cal registrar-se) perquè els alumnes, primer, se situïn al mapa i siguin capaços de localitzar diferents punts importants per a ells com pot ser la seva casa, l’escola, les places o parcs on van a jugar, etc. A continuació el que els demanarem és que intentin dibuixar quins itineraris segueixen quotidianament; com venen a l’escola al matí, quin recorregut fan a la tarda per anar a casa o a extraescolars, quines passejades o excursions fan sovint amb la família…

creador_wikiloc

La proposta següent serà crear sobre el mapa tot el que hem esmentat anteriorment; primer crearem “waypoints” (punts d’interès) sobre el mapa amb els llocs més rellevants que hem anat comentant i a continuació crearem un “track” (ruta) amb un itinerari qualsevol per practicar. Podem començar amb un itinerari curt i després intentar fer itineraris més llargs i, fins i tot, inventar-nos-en de nous.

mapa

Un cop realitzada aquestes activitats el següent pas serà deixar l’ordinador i sortir de l’aula per anar al carrer i seguir els itineraris que hem creat. Per a fer-ho podem utilitzar un telèfon mòbil intel·ligent o una tauleta digital amb el software adequat o un receptor GPS.

Si no disposem de receptor GPS el més senzill serà utilitzar un telèfon mòbil intel·ligent o una tauleta digital. Si té el sistema operatiu tipus Android caldrà instal·lar-hi una aplicació que ens permeti carregar waypoints i tracks com l’OsmAnd i si disposem d’un dispositiu amb iOS (iPhone o iPad) caldrà tenir-hi instal·ada una aplicació com l’OpenMaps. Totes dues aplicacions són gratuïtes i utilitzen mapes lliures.

gps

Un cop instal·lades les aplicacions corresponents i copiats el track al dispositiu el pas següent serà sortir al carrer, carregar la ruta desitjada i seguir-la. Serà molt interessant veure en aquest moment si ho estem fent correctament, cap on ens marca la brúixola, si hi ha altres possibilitats amb camins o itineraris diferents… serem capaços de seguir-la tota sencera? D’arribar als punts d’interès que ens hem marcat a la classe? Creiem que hi ha algun altre punt d’interès rellevant? Què en sabem dels carrers o llocs pels quals estem passant?

Acabada la passejada és hora de retornar a l’escola i descarregar l’itinerari realitzat. Sí, qualsevol dels programes i dispositius que he comentat abans permet anar guardant l’itinerari que es realitza. És en aquest moment que sobre la pantalla de l’ordinador podrem veure les diferències entre l’itinerari que hem realitzat i el que havíem planejat. Ara serà hora de proposar-nos nous reptes i buscar nous punts d’interès, rutes per unir-los i fer-ne una descripció i explicació ben acurada per complementar el treball realitzar amb l’expressió escrita de llengua i, intentar així, fer l’activitat el més globalitzada possible.

ruta

En conclusió, a la xarxa existeixen molts recursos com el wikiloc i d’altres que ens permeten realitzar activitats dinàmiques, divertides com les que us hem proposat per treballar de forma globalitzada i motivadora els diferents continguts del currículum. Per cert, com en qualsevol altra activitat, és recomanable experimentar i provar-ho adults abans de treballar amb els alumnes.

geocatinvoAmb el grup de mestres que ens reunim dins el grup de treball GEOCATINGVO intentem explorar les diferents possibilitats que aquests recursos 2.0 ens ofereixen amb el pretext de buscar activitats útils per al treball a l’aula.

3 Comments

  1. Susanna Arànega Español

    Que interessant. M’agrada. Ja tinc ganes de provar-ho!!!

  2. Una idea a tenir en compte!

  3. Neus Castro

    Una idea genial i divertida. La meva filla està participant i li encanta!! Per Granollers quant passa per algún Geocating encara posa el seu nom a la llista!! Gràcies Santi Garriga per ensenyar aquesta proposta als alumnes…

Deixa un comentari