Escollir escola: Fitxa d’observació

Som al febrer, temps de portes obertes a les escoles, de visites per conèixer les diverses ofertes educatives dels centres docents. Tot plegat per poder disposar d’informació a l’hora de decidir a quin centre educatiu volem que aculli els nostres fills i filles. Volem… i podem! Com ja vam explicar en l’article publicat al 2014 i que ara teniu novament en portada, per escollir escola és recomanable asseure’s amb calma i fer un seguit de reflexions. I a la vegada, disposar de la informació recollida fins el moment. Quan anem a la jornada de portes obertes, o bé a una entrevista personal, ens pot ser útil disposar d’un llistat d’ítems a observar.

Aquí en teniu uns quants. Endavant i sort!!!

FITXA D’OBSERVACIÓ D’ESCOLES

 Observacions generals

Es rep a les famílies d’una manera càlida i atenta i es dedica el temps necessari a donar informació sobre el centre?

  • Trobeu l’entorn acollidor i amb un cert ordre?
  • Hi ha cura i respecte de l’espai físic?
  • Com veiem les interaccions entre adults i infants?
  • És estable l’equip de professors del centre?
  • L’equip directiu té experiència en aquest o en altres centres?
  • El centre té un projecte educatiu definit?
  • El centre té uns bons canals de col·laboració amb les famílies?
  • La distribució de les taules de l’aula afavoreix el treball en equip?
  • La distribució de les taules de l’aula afavoreix el treball individual?
  • Es respira un ambient tranquil i de silenci que permeti el treball?
  • Les aules estan dotades de material divers i d’informació visual?
  • Les aules estan dotades de material informàtic?
  • Hi ha treballs interessants i creatius exposats en espais comuns?
  • Hi ha indicis dins i fora de les aules que ens informin de la manera de treballar o de la filosofia de l’escola?
  • Quin mètode de lectura i escriptura fan servir?
  • Donen importància a les sortides i les colònies com a part fonamental del Projecte Educatiu?
  • Disposen de personal de suport? (vetlladora, mestres d’audició i llenguatge, logopedes, psicopedagogs)
  • Socialitzen els llibres de text?
  • Funciona una biblioteca escolar i servei de préstec de llibres?
  • Les zones d’esbarjo són exteriors?
  • Les zones d’esbarjo són interiors?
  • Existeixen patis diferents per infantil i per primària?
  • Les aules són prou amplies i ben il•il·luminades?
  • Disposen d’aules més petites per treballar en petits grups?
  • Són funcionals les zones comuns? (vestíbul, passadissos, distribuïdors)
  • Disposa d’instal·lacions esportives?
  • Els lavabos estan en bon estat?
  • Disposa de dutxes?
  • Tenen aula de música i/o psicomotricitat?
  • Tenen aula de plàstica o tallers?
  • Els laboratoris estan ben equipats i són segurs?
  • Tenen cuina pròpia?
  • Tenen servei de “catering” per part d’una empresa externa?

Escoles bressol i Centres d’Educació Infantil i Primària

  • El nombre de nens per aula i per mestre és el correcte?
  • La família rep informació diària de com ha anat el dia?
  • Les aules tenen una mida adequada?
  • Les aules disposen d’il·luminació natural i ventilació?
  • Tenen sistemes segurs de calefacció?
  • Tenen un paviment per permeti seure i jugar a terra?.
  • L’espai per dormir és correcte?
  • (aïllament acústic, matalassos, baranes, protectors)
  • Hi ha proteccions a les portes, finestres i balcons?
  • Tenen mobiliari adequat a l’edat i necessitats?
  • Els prestatges són  a l’alçada dels infants?.
  • Hi ha un lloc adient pel canvi de bolquers?
  • Hi ha ordre i neteja en l’organització del material d’alimentació? (biberons, gots, pitets, plats i coberts…)
  • Hi ha un lloc per desar els cotxets?
  • Hi ha un bon espai d’esbarjo? (sorral, joguines…)
  • La sala de psicomotricitat te el material pertinent?
  • Els lavabos són a la vora de l’aula?
  • Els banys tenen els wàters i les aigüeres la mida?
  • Les escales tenen les baranes i els graons a mida?
  • Hi hagi espais per deixar-hi els estris de neteja personal?
  • (tovallola, got, bata, tovallons…)
  • Disposen de sistemes d’emergència en cas d’incendi?

Centres d’Educació Secundària

  • Els horaris inclouen tardes lliures?
  • Els horaris del alumnes de 1er i 2n d’ESO són com els de Primària?
  • Els alumnes de primer cicle (1er i 2n) tenen l’esbarjo en un espai diferenciat dels alumnes més grans?
  • El centre preveu un sistema de comunicació amb la família en el cas d’absències o retards?
  • El tutor de cada curs disposa d’un espai horari per fer seguiment individual dels alumnes que ho requereixen?
  • Tenen previstos ajuts per als alumnes que tenen dificultats de seguiment del currículum?
  • Tenen previstos ajuts per als alumnes que tenen dificultats de relació i/o comportament?
  • El centre té un reglament clar pel que fa a les normes i la disciplina?
  • Tenen projectes d’intercanvi amb altres centres de Catalunya o del món?
  • Hi ha taquilla on deixar els llibres que no cal portar a casa?
  • Estan ben equipades les aules de tecnologia i el laboratori?
  • El alumnes poden fer un ampli ús de la biblioteca?
  • Hi ha una dotació informàtica actual i suficient?

 

* En aquestes dates recuperem un article escrit per l’Anna Nolla el passat 15 de febrer de 2015 amb consells a l’hora d’escollir centre educatiu.

Deixa un comentari