Simplement, respira

Aquesta setmana m’ha arribat per les xarxes socials el vídeo que teniu al final de l’article. En ell s’hi veuen un grup de nens i nenes que van intervenint davant la càmera explicant situacions quotidianes que els fa enfadar. Son situacions habituals que mica en mica als infants, i a vegades als adults també, els acaben fent perdre la paciència. La pregunta interessant doncs és què fer per prevenir arribar a aquest punt i evitar els atacs de ràbia, ira o la pèrdua de control.

La solució que proposa el vídeo és ben senzilla; respirar profundament. Tan sols respirar per tranquil·litzar-nos i intentar recuperar la calma. Tan sols respirar per recuperar la connexió amb el cos, amb l’aira que entra u surt dels pulmons quan inspirem i expirem i deixar que les idees i els pensaments flueixin sense alterar-nos.

Aquestes son consignes bàsiques que coincideixen amb les que proposen les persones especialistes en meditació. Fa uns mesos va arribar-me a les mans el llibre de la terapeuta holandesa Eline Snel Tranquils i atents com una granota; en ell s’hi poden trobar recollides algunes pràctiques i exercicis molt similars al que el vídeo apunta. Respirar per recuperar la calma en aquest dia a dia trepidant en el que vivim. En ell a més a més s’hi troba una petita base conceptual i pautes per a les famílies i educadors perquè puguin ajudar als nens i nenes a calmar-se i relaxar-se. L’objectiu de tot plegat a més a més és aconseguir recuperar la capacitat per no estressar-se i ser capaç de concentrar-se.

L’autora desenvolupa el llibre intentant adaptar les bases del mindfulness. El mindfulness és una de les tècniques de meditació que procura centrar-se en un mateix i en les emocions, pensaments i sensacions que hom percep en el moment present. Aquesta capacitat per escoltar el propi cos i distanciar-lo d’altres tipus d’estímuls és el que, mitjançant la meditació, ajuda a la persona a recuperar la calma i serenitat.

Una altra obra de la mateixa línia, més completa i enfocada als adults és la de Meditar dia a dia (25 lliçons per viure en mindfulness), escrita pel psiquiatra i psicoterapueta francès Christophe André, que intenta apropar les tècniques de meditació de l’atenció plena de forma senzilla als adults.

Tots dos llibres són molt interessants si volem iniciar-nos en el món de la meditació i la recerca del coneixement d’un mateix. A més a més si som persones relacionades amb el món de la educació i hem de treballar amb altres persones, ja siguin adults, infants o joves, ser capaç de mantenir la calma i la serenitat, i a més a més ser capaç de transmetre-ho, seran dues habilitats molt positives per al nostre fer professional.

Deixa un comentari