El codi deontològic dels mestres

Com a conceptualització és interessant fer esment que la deontologia prové dels mots grecs to deon, que fa referència al que és convenient, als deures i del mot logia, que fa referència a l’estudi o el coneixement.

És a partir de la definició de deontologia d’on veiem que sorgeixen expressions concretes com els codis que delimiten els deures i obligacions d’un col·lectiu professional determinat.

Un codi ètic o codi deontològic és un recull, d’un conjunt més o menys ampli de criteris, dictats per la deontologia amb normes i valors que formulen i assumeixen aquells que porten a terme correctament una activitat professional. Els codis deontològics s’ocupen dels aspectes ètics de l’exercici de la professió que regulen. (Viquipèdia)

Declaració de principis i criteris que regulen la pràctica d’una determinada professió. (Enciclopèdia Catalana)

Com podem veure amb aquests dos exemples, existeixen definicions més o menys llargues i complexes del concepte, però estic segur que quan apareixen en una conversa o notícia les paraules “codi deontològic” sovint ens ve al cap el jurament hipocràtic que realitza el col·lectiu mèdic.

I els mestres? Tenim codi deontològic? Per què no es té present? Fent una petita recerca ràpidament apareixen dues propostes força semblants; per una banda la del Col·legi oficial de doctors i llicenciats en filosofia i lletres i en ciències de Catalunya que va davant l’interès creixent i la mancança d’un col·legi de mestres va crear al setembre del 2011 el Codi deontològic de la professió docent. Per altra banda el document Compromís ètic del professorat que a finals del maig de 2011 va presentar la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya fruit d’un llarg i exhaustiu procés de treball i debat entre professionals.

Penso que ambdós documents recullen idees i principis semblants i que seria molt profitós per al nostre col·lectiu fer difusió d’aquests codis deontològics per millorar en termes de qualitat i cohesió professional. Tots dos documents recullen articles relacionats amb el compromís del mestre vers l’alumnat, les seves famílies, el coneixement i, sobretot, l’entorn ja que no hem d’oblidar que es tracta d’un compromís vers la resta de la societat.

En tot cas la meva intenció és plantejar les següents preguntes; per què els i les mestres de Catalunya avui dia no són coneixedors d’aquests documents? Per què no se n’ha consensuat un de sol?

 

Deixa un comentari