La mort i el dol en el context educatiu

El proper 3 d’octubre, de 9.00h a 14.00h, a l’Auditori Cardenal Jubany de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna – URL, tindrà lloc la jornada “LA MORT I EL DOL EN EL CONTEXT EDUCATIU, UN RECORREGUT DE 20 ANYS”.

La jornada pretén donar a conèixer el camí recorregut durant els darrers 20 anys, el que s’està fent ara i la voluntat de continuar mostrant la necessitat de fer pedagogia de les pèrdues, la mort i el dol.

Quan la vida diària d’una família o d’un centre es veu commoguda per la pèrdua d’una persona propera, sentim dolor i no podem actuar com si res passés, no hi podem passar de puntetes o mirar de reüll, això seria una falta de respecte a nens, adolescents i adults, a la seva realitat i a la seva aflicció. Cal aturar-se i intervenir. Per sort, la majoria de pares, mares i professionals de l’educació, treballant en equip (que no en grup) tenen criteri i saben atendre la situació. És aleshores, quan l’esdeveniment ens ha agafat a contrapeu, quan es valora la necessitat de parlar de la mort i el dol abans d’estar immersos en el dolor de la pèrdua.

Els docents, després d’una experiència colpidora es feien conscients de la manca d’habilitats i recursos per anticipar-se a l’experiència del sofriment de forma preventiva. I quan diem preventiva no volem pas dir que això ens estalviï el dolor, no, simplement es tracta de no ignorar la mort i oferir als nens, als adolescents i a les seves famílies, l’acompanyament que mereixen quan viuen experiències vitals que impliquen determinades pèrdues. I per acostar-nos a aquesta realitat els adults ens hem d’alliberar de certs prejudicis i pors, que encara que comprensibles, a vegades no tenen raó de ser.

Reflexionar sobre la pèrdua, el dolor i la mort, ens ofereix la possibilitat de prendre consciència del fet de morir. I aquesta reflexió pot ajudar a tenir una perspectiva més intensa de la vida, i pot dotar a nens, adolescents i joves, de recursos existencials per quan succeeixin altres possibles pèrdues com la de la salut, la separació dels pares, un canvi de domicili, una decepció amorosa, un fracàs escolar o una malaltia crònica, entre d’altres. I encara més, ens dóna l’oportunitat de reflexionar sobre els valors que es generen en les situacions de pèrdua i dol. Valors com: l’amistat, la generositat, la confiança, la humilitat… entre altres.

També és necessari clarificar que quan diem que des dels centres educatius s’ha de poder reflexionar sobre la realitat de la pèrdua, el dolor, la mort i l’absència, no estem dient que es tracti d’afegir més responsabilitats als docents,  ni atribuir-los un rol que no els correspon, ni d’augmentar el contingut curricular del seu treball quotidià. No és això. Els docents i els pares no hem de fer de terapeutes (malgrat en puguem tenir la formació), però tenim traça per detectar quan un infant o adolescent està passant un mal moment i tenim la responsabilitat d’atendre’l de forma serena, amb delicadesa, respecte, dedicant temps a l’escolta, de vegades en silenci i sent conscients que sovint és més rellevant el que fem que el que diem. I per descomptat, si cal, amb l’ajuda dels psicòlegs o psicopedagogs de centre o extern.

L’objectiu últim és convidar als educadors a tenir confiança en els infants i adolescents i compartir amb ells converses al voltant d’aquesta realitat ineludible que és la mort, amb l’objectiu d’aprendre a conviure amb el dolor i la tristesa, però també amb el plaer i l’alegria, perquè tot plegat ens pertany mentre estem de pas.

Per a més informació us podeu adreçar a:

JORNADA LA MORT I EL DOL EN EL CONTEXT EDUCATIU 3-10-2015

http://www.blanquerna.edu/ca/fpcee/events/jornada-dol-i-mort-context-educatiu

 

 

 

Deixa un comentari