Les dificultats lectores

Actualment el sistema escolar està centrat en paraules escrites. Per poder funcionar dins l’escola és imprescindible dominar el codi escrit, lectura i escriptura. La major part d’informació relativa als aprenentatges arriba a través dels textos escrits. Si això és així, podem intuir que qualsevol entrebanc en aquest aprenentatge, causarà sofriment i repercussions a tots nivells. Si no es llegeix bé no s’aprèn bé.

Per sort, la majoria de dificultats lectores tenen solució i grans possibilitats de millora si són detectades a temps i si s’actua de forma adequada a l’entorn familiar i escolar.

La majoria dels infants inicien l’escolaritat als 3 anys, ara bé, en l’etapa de Cicle Inicial de Primària, durant els cursos de Primer i Segon, serà quan els infants posin en marxa totes les habilitats per iniciar i assolir la lectura. No és fins aquest moment quan serà possible detectar la presencia de dificultats lectores.

Ens podem trobar que l’infant intenta aprendre a llegir i no pot, o ho fa més lentament i amb dificultat. Els pares poden ser informats des de l’escola o bé descobrir-ho ells mateixos mentre llegeixen junts a casa. Si és dóna el cas, el més important és poder identificar si es tracta de dificultats en el procés d’adquisició del llenguatge escrit o bé es tracta d’altres problemes que incideixen en la lectura.
Cal clarificar molt bé en quin d’aquests dos orígens resideixen les dificultats doncs existeixen diverses causes que poden entorpir o complicar l’adquisició de la lectura i no totes obeeixen al que coneixem com a dislèxia.

Veiem doncs, d’on provenen més habitualment els problemes de la lectura i a què són deguts. Els retards o les dificultats en l’aprenentatge de la lectura poden tenir causes diverses. Les principals són:

• evolutives
• emocionals
• físiques
• intel•lectuals
• socioculturals

Què podem fer davant les dificultats lectores?
Com davant de qualsevol entrebanc no esperat, la primera reacció pot ser de desconcert, de preocupació, de dubtes i de desorientació. Però, de seguida que sigui possible, caldrà posar-se en acció perquè hi ha tres coses molt importants que pares i mestres podem i hem de fer:

• Observar: el primer pas que cal aprendre a fer és estar atents al procés, saber què cal observar.
• Demanar ajuda: un cop detectat l’origen de les dificultats o si n’intuïm la causa saber a on ens podem dirigir per demanar ajuda.
• Col•laborar: Incorporar a la vida diària aquelles actuacions que aconsellin els professionals i que puguin ajudar.

Observar
Aprenentatges globals
• Canvis en el ritme de treball: uns dies treballa molt i altres poc
• Manca d’atenció o problemes per mantenir l’atenció un cert temps, es distreu amb facilitat
• Dificultats en aprendre i retenir el nom dels colors, els números o les formes geomètriques
• Poca traça per memoritzar seqüències: dies de la setmana, mesos de l’any, taules de multiplicar
• Problemes en la orientació en el temps i l’espai: li costa molt saber si és el matí o a la tarda, quin dia de la setmana és, aprendre on és la dreta i l’esquerra
• Poca habilitat motora: saltar, córrer, cordar-se els botons, cordar-se les sabates

Aprenentatges de llenguatge oral
• Comença a parlar tard o amb dificultats
• Pronuncia malament alguns sons més enllà de l’esperat per l’edat
• Segueix instruccions orals sense convenciment del que se li demana.
• Confon la pronuncia de paraules fonèticament semblants
• Mostra poca habilitat per recordar noms
• Manifesta poca memòria per les cançons i cantarelles
• Té poca traça per trobar paraules que rimen

Aprenentatge de la llengua escrita
• Aprèn a llegir lentament
• Necessita resseguir les paraules amb el dit quan llegeix
• S’acosta al full per llegir
• Es frega els ulls quan llegeix
• Fa errors en la lectura de lletres
• Comprèn la lectura de forma inadequada per l’edat
• Inventa paraules al llegir
• Evita llegir sempre que pot
• Copia coses escrites amb dificultats o amb errors
• Llegeix en veu alta sense ganes

Demanar ajuda
El primer que cal fer sempre en cas que a casa algun entrebanc és parlar amb el tutor o tutora del nostre fill. El mestre és qui té informació sobre com està evolucionant el nen, és qui en coneix el procés, el ritme i l’estil d’aprenentatge. Des de l’escola es pot valorar si té dificultats en altres àrees de coneixement i ajudar-nos a situar el problema en la justa mesura.
Paral•lelament, serà molt convenient consultar al pediatra, que ens pot fer costat i orientar. Ell podrà fer una exploració exhaustiva de l’infant i, si ho creu necessari, derivar-nos a altres professionals.
Un cop confirmades les dificultats lectores i observats els comportaments, la nostra resposta haurà de ser sempre en funció de l’origen de la dificultat. Recordem la importància d’esbrinar les causes de les dificultats lectores. Per això mostrem a qui adreçar-nos en cada cas.

A qui demanar ajuda?
Evolutives: Mestre, pediatra i psicopedagog
Emocionals: Mestre, pediatra i psicòleg
Físiques: Mestre, pediatra i especialista (otorrino, oculista…)
Intel·lectuals: Mestre, psicopedagog, pediatra i especialista (neuròleg)
Sociloculturals: Mestre, psicopedagog, assistent social

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada