Escola fora de l’escola

Quan preguntem a les persones del nostre entorn quin record tenen de la seva escola la resposta estarà relacionada amb un munt d’experiències i records dins un edifici ple d’aules (amb mes o menys alumnes, en funció de la generació de qui respon) i majoritàriament una mestra més o menys entranyable (tema que també donaria de sí per un altre article, la feminització de la professió). No obstant a dia d’avui existeixen diferents opcions fora d’aquest tipus d’escola; centres educatius on la forma d’entendre la comunitat, el que és l’aula i les tasques del docent tenen una expressió diferent a aquesta idea identificada al principi.

Per començar podem parlar, dins el sistema públic d’educació formal, de nombroses experiències d’escoles actives com podrien ser l’escola Congrés Indians de Barcelona o l’escola El martinet de Ripollet on les fronteres de l’aula i les activitats que es realitzen en el dia a dia per acompanyar en el procés de desenvolupament són més flexibles i respectuoses amb els interessos dels infants, els espais d’aula i les activitats que s’hi realitzen estan molt més difuminades que a l’escola tradicional.

A continuació podem sortir del sistema formal, on hem de tenir clar que totes les opcions són fora del sistema públic (privades), i podríem parlar de les gairebé 50 iniciatives educatives que agrupa la Xarxa d’escoles lliures. Una d’elles és l’Espai La Nou, una masia enmig dels boscos del Montnegre gestionada per una cooperativa de famílies amb un projecte pedagògic centrat en la confiança vers l’infant i les seves possibilitats. Una altra opció ben diferent és la de les famílies que opten per educar ells mateixos als seus fills a casa (homeschooling), una opció minoritària al nostre país però més estesa al nord d’Europa i als EUA. Moltes de les famílies que opten per aquesta opció s’agrupen sota el paraigües de la Coordinadora Catalana pel reconeixement i la regulació del Homeschooling. Finalment la tercera opció a presentar aquí és una encara menys coneguda que s’anomena Mares de dia. Aquesta és una opció a cavall entre l’educació fora de l’escola i l’educació a casa en que una educadora titulada obre el seu propi espai familiar (totalment preparat per esdevenir font d’aprenentatge) per atendre altres infants en edat d’educació infantil.

Totes les opcions presentades al llarg d’aquesta breu ressenya tenen en comú la voluntat de respectar els ritmes i interessos de l’infant procurant acompanyar-lo de forma individualitzada al llarg del seu procés de desenvolupament en els primers anys de vida.

Deixa un comentari