Què són els CREDA?

Aquests darrers dies, a les notícies haurem sentit a parlar de la reivindicació que fan algunes famílies amb fills sords. Demanen que la llengua de signes sigui considerada una llengua tan vàlida com la llengua oral. El més important és que l’alumnat sord  disposi de totes les eines educatives i lingüístiques necessàries per al seu desenvolupament.

Qui ofereix gran part d’aquests recursos a l’alumnat sord en etapa escolar són els CREDA: centres de recursos educatius per a deficients auditius. Són un servei educatiu del Departament d’Educació que col·labora amb els centres educatius, per tal que la tasca del professorat s’adeqüi a les necessitats educatives de l’alumnat amb deficiències auditives greus i permanents o amb greus trastorns del llenguatge.

Els CREDA estan formats per logopedes itinerants, psicopedagogs i audioprotetistes coordinats per  un Equip Directiu, que desenvolupen les seves actuacions en estreta relació amb els professionals dels centres i els serveis educatius del sector, molt especialment amb els Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP).

Les seves tasques són:

  • Atenció logopèdica a alumnes amb sordesa i trastorns del llenguatge en centres educatius.
  • Acollida i informació a les famílies.
  • Valoració audiològica i audioprotètica
  • Valoració psicopedagògica a l’alumnat.
  • Elaboració i catalogació de recursos tècnics i documentals relacionats amb la logopèdia.
  • Assessorament als centres docents on s’atenen els alumnes.

A l’alumne que  presenta pèrdues auditives importants, i sempre d’acord amb la família, se¡l recomana que assisteixi a un centre d’agrupament d’alumnat amb sordesa. Aquests centres educatius d’agrupament, amb els quals s’hi col·labora estretament a través d’un projecte conjunt, són objecte d’especial atenció pel que fa als recursos.

Hi ha centres d’agrupament d’alumnat amb sordesa a tots els nivells educatius: etapa infantil, primària i secundària, a tot el territori català i en dues modalitats d’escolarització: d’intervenció oral i d’intervenció bilingüe.

Els avantatges que pot representar l’assistència a un centre d’agrupament es concreten en:

  • Afavoreix el desenvolupament de la comunicació
  • El professorat del centre compta amb més experiència
  • Millora l’autoconcepte de l’alumnat sord.
  • Possibilita la relació entre pares i mares dels alumnes sords.
  • Facilita l’organització de l’atenció educativa.
  • Rendibilitza els recursos.

Per a més informació podeu consultar aquests enllaços:

http://xtec.gencat.cat/ca/serveis/see/creda/

One Comment

  1. Neus Conesa

    Hola! No sé si estàs al cas de la problemàtica que tenen al Creda de Barcelona. Han contractat una logopeda que ni tan sols sap què és la llengua de signes. Una mica patètic, no?

Deixa un comentari