Dia internacional de l’implant coclear

El dia 25 de febrer se celebra el dia Internacional de l’Implant Coclear. L’any 1957, ara fa 60 anys, es va col·locar el primer dispositiu. Per celebrar-ho,  AICE, la Federación de Asociaciones de Implantados Cocleares de España, ha convidat a Hilda Furmanski, fonoaudiòloga, primera Certificada AVT (Terapia Auditiva Verbal) en llengua castellana, a fer una xerrada.

Actualment, gràcies a la detecció precoç de les hipoacúsies i als avenços tecnològics, es pot accedir a la percepció dels sons de la parla i al llenguatge amb l’ajuda de dispositius i pròtesi auditives de darrera generació. Ara disposem d’audiòfons  molt potents, digitals, programables, sistemes de FM molt petits i dels implants coclears. La majoria dels nens sords haurien de poder tenir accés al llenguatge parlat a través del canal auditiu, de forma molt natural.

Per tal que això passi, la teràpia auditiva verbal és clau. La TAV consisteix en crear les condicions especials de comunicació en les quals, amb la tasca del terapeuta, s’ajuda als nens amb dèficit auditiu a adquirir moltes de les habilitats necessàries per la percepció i per tant, per la producció de la parla. És a dir, es fa la tasca que els nens oients fan de forma natural.

A través d’aquesta teràpia el nen aprèn a escoltar la seva veu, la veu dels altres, els sons ambientals…però sobretot aprèn a descodificar els sons de la parla, aprofitant els períodes critics i la plasticitat cerebral

Els principis generals de la TAV són:

  • Promoure el diagnòstic primerenc de la hipoacúsia en nounats, lactants i nens petits, seguit pel segument audiològic immediat i la teràpia auditiva-verbal.
  • Recomanar l’avaluació immediata i l’ús de tecnologia punta apropiada per obtenir els màxims beneficis de l’estimulació auditiva.
  • Guiar i entrenar els pares per ajudar al seu fill a fer servir l’audició com la modalitat sensorial primària en el desenvolupament de l’audició i el llenguatge parlat.
  • Guiar i entrenar els pares per convertir-se en els principals facilitadors del desenvolupament de l’audició i el desenvolupament del llenguatge parlat del seu fill a través de la participació activa consistent en la teràpia auditiva-verbal individualitzada.
  • Guiar i entrenar els pares per crear ambients que mantinguin l’audició per al desenvolupament del llenguatge parlat en totes les activitats diàries de l’infant.
  • Guiar i entrenar els pares per ajudar al seu fill a integrar l’audició i el llenguatge parlat en tots els aspectes de la seva vida.
  • Guiar i entrenar els pares per utilitzar patrons de desenvolupament natural de l’audició, la parla, el llenguatge, la cognició i la comunicació.
  • Guiar i entrenar els pares per ajudar al seu fill a monitoritzar el seu llenguatge parlat a través de l’audició.
  • Administrar sobre la marxa avaluacions de diagnòstic formals i informals per desenvolupar plans de tractament auditiva-verbal individualitzats, per controlar el progrés i avaluar l’eficàcia dels plans per al nen i la família.
  • Promoure l’educació a les escoles regulars amb companys que tenen audició normal i amb els serveis adequats des de la primera infància en endavant.

(Adaptat dels Principis originalment desenvolupats per Doreen Pollack, 1970 i adoptats per l’AG Bell Academy for Listening and Spoken Language®, 2007)

 

 

Deixa un comentari