Per què llegir?

Durant milenis l’oralitat va ser la forma més habitual de comunicació entre els humans. Tenia un problema però: les paraules se les endú el vent. I les derivades d’aquesta volatilitat podien ser diverses a l’hora d’arribar a assolir acords comercials comuns, de justícia o religiosos entre un cert nombre de gent, prou nombrós com per haver d’establir aquesta base d’entendiment. Sortosament la humanitat, però, inventà l’escriptura que en part hi va posar remei. I contemporani a l’escriptura havia de ser, lògicament, la lectura.

Els motius que ens poden portar a llegir són diversos. Tot i això sí que hi ha alguns elements que ens conviden a pensar que la lectura ha de ser un dret universal de totes les persones i tots i totes hem de vetllar perquè així sia. A continuació els desenvolupem.

Alguns poden dir que la lectura ens pot arribar a fer més bones persones, d’altres que la lectura és alliberadora de la ment, més ençà trobem aquell que ens promet que llegir fa les societats més cultes…, però tot això queda en tela de judici. I és que a un se li pugen els colors de la memòria quan recorda que una de les societats més lectores de la història, si no la que més, i de les més cultes, si no la que més, va provocar el desastre mundial més important de la història: la Segona Guerra Mundial. Per suposat que estem parlant d’Alemània.

Sí que és cert que llegir ens fa més lliures. Però també més insegurs, més dubitatius, més empàtics… I a continuació explico el per què.

La lectura provoca en el lector un estat de dubte constant. I és que llegir ens provoca que, aquells principis bàsics sobre els quals havíem assentat la nostra vida –la nostra manera de fer, de conviure amb els demés, de comportar-nos…- entrin en dubte davant l’empatia que podem establir amb alguns dels protagonistes de l’obra que llegim –no necessàriament ha de ser amb un assaig. Aquests ideals que regeixen el nostre comportament també poden ser posats en dubte amb la lectura d’algun pensador influent o del diari i de les opinions de tertulians o columnistes de referència.

Tot plegat, doncs, ens convida a pensar i repensar-nos, a destruïr-nos i a construïr-nos permanentment en alguns o molts dels aspectes de la nostra vida. Però, al matix temps, aquest estat latent de dubte ens ofereix la possibilitat d’escollir, la llibertat d’elegir el nostre propi camí. I és que les idees dels demés no només ens plantegen dubtes si no que ens permeten construir nous camins cap a pensaments més propis, exercits pel coneixement de la seva existència. I això no deixa de ser un dels exercicis de llibertat més grans que podem tenir: la possibilitat de, coneixent diferents vies, acabar escollint la que més ens agradi i, fins i tot, agafar-ne una mica de cadascuna per fer el nostre propi camí.

No oblidem, així mateix, que llegir també ens convida a imaginar, a viure altres vides, a compartir altres maneres de fer. Algú va dir que així com en la realitat només podem viure una vida, mercès a la literatura en podem viure infinites –sempre i quan els personatges de la narració tinguin relleu i no siguin d’una sola peça com els superherois.

Finalment llegir també ens integra en la societat que ens acull: hi ha un seguit de lectures universals, contes populars, cançons i altres elements culturals que ens identifiquen com a membres de la societat, sigui quina sigui aquesta. És per això que països com el Japó són conscients de la importància d’aquesta faceta de la lectura i vetllen perquè tots els infants tinguin accés a aquests referents que els identifiquen com a japonesos.

Llegir és, doncs, com viure al mar, un espai on hi ha algunes grans rutes marítimes molt marcades, molt transitades, però que si no ens agraden prou, si el rumb que prenen no és del nostre gust, només cal girar alguns graus a babor o a estribor i sortir de l’anomenat mainstream, del corrent principal.

Això sí, a voltes val la pena fer parada en una illa paradisíaca i seure a sota d’un bon cocoter per, sense cap mena de preocupació, deixar que la lectura esdevingui un plaent i nutritiu avorriment.

One Comment

  1. Anna

    I tant!! la lectura, per sobre de tot, ha de ser un plaer!!! i sovint, si així és, la resta ja va venint!!! Per això és tant i tant important aconseguir que infants i adolescents estiguin motivats per la lectura i certament, als centres educatius es fa bona feina….però queda molt camí!!! Sovint, les dificultats de comprensió lectora no ajuden a avançar ni a motivar. Cal estar atents a aquestes dificultats, identificar-les i mirar de buscar els camins per superar-les amb l’ajuda dels professionals.

Deixa un comentari