L’especialista en l’atenció i suport emocional

El divendres 3 de novembre es va presentar a la Biblioteca Sant Adrià el llibre “Límbic dret”, una antologia de relats del taller d’escriptura creativa Un Vent de Sal, un espai literari fundat el 2012 i dirigit per Maite Doñágueda.  Les trobades es fan a  l’Ateneu Adrianenc i els beneficis es destinen a obres socials.

Per què aquest títol?  Límbic dret. Tots els relats estan relacionats amb les emocions, en la resposta emocional que donem als estímuls que rebem a través dels cinc sentis: oïda, olfacte, tacte, gust i vista. Mentre tenia lloc la presentació vaig pensar en la nova figura que hi ha en alguns centres educatius de l’Especialista en l’atenció i suport emocional.

Però, tornem al llibre: El sistema límbic s’encarrega de regular les nostres emocions, es tracta d’un “termòstat emocional”. Les cèl·lules que es troben dins del sistema límbic són les encarregades d’interpretar la suma dels estímuls sensorials, així com les nostres emocions primàries, fent que els estímuls ens semblin plaents o desagradables. El sistema límbic és una part del nostre cervell que està format per un conjunt d’estructures que estan relacionades amb les respostes emocionals, l’aprenentatge i la memòria.

El més interesant de tot plegat però, que és el que vaig pensar tot escoltant als autors, és que aquests relats poden ser un recurs per oferir lectures als alumnes. Poder descobrir que més enllà dels autors reconeguts, publicats per editorials de renom, hi ha persones anònimes que escriuen per plaer, que s’ajuden entre ells i que són capaços de crear narracions ben escrites. I justament aquest recull titulat Límbic dret ens ofereix un seguit de relats que poden ser l’inici d’un debat per aprofundir en les emocions, de les que tant se’n parla darrerament i que tanta rellevància han agafat en l’àmbit educatiu. Fins el punt que en determinats centres educatius s’ha creat la figura de l’Especialista en l’atenció i suport emocional.

Els objectius que ha de treballar aquest especialista són:

  • Fomentar les competències emocionals de l’alumnat millorant la capacitat de consciència emocional, regulació emocional, autonomia personal, competència social i habilitats de vida i benestar.
  • Millorar la capacitat de contenció i disminuir el malestar emocional de l’alumnat minorant d’aquesta manera les conductes disruptives a l’àmbit escolar.
  • Millorar la gestió dels conflictes i conductes discordants a l’aula.
  • Dotar als equips docents d’eines i coneixements referents a l’educació emocional per tal de poder incorporar aquests aspectes en el Pla Anual de Centre.

I es poden abordar principalment des de la  psicomotricitat, l’expressió plàstica, escènica i musical, l’espai del joc simbòlic i totes aquelles que facin servir els llenguatges expressius tant visuals, sonors com cinestèsics.

Les funcions d’aquest professional són:

  • Suport en l’elaboració de la programació en l’àmbit emocional i coordinació amb l’equip de mestres.
  • Dotar al professorat dels recursos teòrics i pràctics per incorporar noves pràctiques a les actuacions del centre.
  • Assessorar a l’equip docent sobre  les dificultats relacionals i conductuals que sorgeixin a les aules.
  • Atenció directa a l’alumnat en el grup aula que permetrà realitzar un treball preventiu i de detecció de dificultats al desenvolupament dels nois i noies.

Tan de bo es pugui demostrar que aquesta iniciativa ha de tenir continuïtat.

Deixa un comentari