Abans de les primeres paraules

Quan un infant neix pot semblar que, aparentment, no té llenguatge. I com l’adquireix doncs? La psicologia cognitiva ha estudiat el llenguatge amb una visió estructural, és a dir estudia estructures i processos com l’atenció, la percepció, la memòria, el pensament, el llenguatge i l’aprenentatge. Les teories lingüístiques i psicològiques han aportat mètodes per a estudiar l’adquisició del llenguatge. Els estudiosos s’han fixat en l’anàlisi de les produccions, la seva estructura, la gramaticalitat i aplicació de les regles per a descriure l’aprenentatge del llenguatge.

Actualment es dóna valor tan a les estructures del llenguatge com en els contextos en què apareix, és el que s’anomena model interaccionista. Es dóna valor a l’eina del llenguatge, com aquest s’organitza en estructures complexes i alhora com interactuen els contextos en aquestes conductes verbals.

Des d’una perspectiva cronològica podem diferenciar etapes en l’adquisició del llenguatge. Tot i així és important tenir en compte que no és clar quan s’acaba un període i en succeeix un altre. El creixement maduratiu del sistema neurosensorial i motor, el desenvolupament cognitiu, l’afectivitat i l’entorn social acaben de determinar el seu desenvolupament.

El que sí que podem constatar és que el llenguatge es desenvoluparà amb l’existència d’ una base orgànica, psicomotriu, sensorial i afectiva. Una base psicomotriu que possibilita fer els moviments necessaris per a l’articulació. Una base sensorial que permet que hi hagi bones entrades d’informació per via auditiva i visual. I  una afectivitat en el sentit d’oferir un entorn estable que faciliti la comunicació.

Des de la vessant comunicativa, per a la construcció del llenguatge són importants  les interaccions, els intercanvis entre el nadó i la mare o aquell qui faci les funcions maternes. El com  el nen percep l’altre, com  alguna persona  que l’interpreta, com un ser social s’admet doncs que entre ell i la mare hi haurà una primera cèl·lula social.

L’any 1987 Laura Bosch,  Professora Titular de Psicologia Dept. Psicologia Bàsica i IR3C(UB) i Coordinadora del Grup de Recerca APAL, va publicar el seu estudi sobre el Avaluació del desenvolupament  fonològic en nens catalanoparlants de 3 a 7.

Compartim ara amb vosaltres una nova proposta del seu equip de treball: “Abans de les primeres paraules” és una eina multimèdia de divulgació científica sobre el desenvolupament de la comunicació infantil al llarg del primer any de vida. Aquesta web ofereix eines de sensibilització i observació a pares i educadors interessats en el desenvolupament de la comunicació i el llenguatge.

http://abansprimeresparaules.upf.edu/qui-som/

Si teniu fills menuts, si treballeu en una llar d’infants, si esteu estudiant magisteri o pedagogia… en resum, si voleu saber el què i el com de l’evolutiva del llenguatge, aquesta és una  referència que heu de conèixer!!

 

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada